Trodde du at nye biler ikke rustet og var bedre rustbeskyttet enn før. Beklageligvis er det ikke den hele sannheten. Og har du SUV, da bør du lese dette nøye.

Tekst: MediaServ

– Jeg blir ikke overrasket lenger over at ganske nye biler er sterkt angrepet av rust. Jeg har understellsbehandlet biler i 30 år og vet der er mange faktorer som spiller inn for at bilen skal være godt beskyttet mot rust, sier Eivind Handeland, daglig leder for Handeland Antirust på Ualand sør for Egersund.

Eivind HandelandHan opplever at kunder kommer langveisfra for å sikre seg at bilen blir skikkelig rustbeskyttet. Leiebil kan de låne hos Handeland.

– Hos oss sandblåser vi rusten bort før vi påfører beskyttende antirust-stoff. Vår anbefaling er at du ikke sprøyter stoff rett oppå rusten. Da kan den fortsette å ruste, sier Handeland.

Det er ikke mange som kan tilby skikkelig sandblåsing. Handeland har to sandblåsingshaller, en for små og en for store biler.

– Dette har vi stor suksess med, forteller han.

Nordens største bilforbrukerblad, Vi Bilägare, testet i 2014 biler produsert mellom 2006 til 2009. Og de fant mye rust. (Se oversikten nederst i saken.). Det mest negative var at resultatene fra 2014 var dårligere enn testen i 2009.

MYE RUST PÅ SUV-BILER

Antirustbehandling på en ny bil fra leverandøren kan variere sterkt. Og biler som er bruktimporterte kan fullstendig mangle rustbeskyttelse.

Har du SUV, Pickup eller lignende bør du kikke ekstra nøye under bilen din. Disse bilene har en egen ramme. Denne rammen er ofte bare lakkert med sort lakk som raskt slites av. I tillegg er det færre dekkplater på disse bilene på grunn av oppbyggingen.

– Kjøper du ny eller brukt SUV bør du gjøre deg kjent med om den er skikkelig rustbehandlet. Kom gjerne innom til en kontroll om du er usikker, sier Handeland.

Det har etter hvert blitt mange kunder i denne kategorien som kommer innom med nesten nye biler som er fulle av overflaterust på rammen.

– Jeg vil ikke henge ut noen merker spesielt. Også her er det store forskjeller, sier han.

MILJØLAKKEN ER UTSATT

Nye biler er lakkert med miljølakk. Den er ikke så sterk og tykk som tidligere. Derfor tilbyr nå Handeland Antirust Drop Off-behandling som gir lakken en keramisk beskyttelse og gjør den mer motstandsdyktig mot striper, steinsprut og rust.

– Vi har flere tilfeller der vi har oppdaget at lakken på nye biler er så tynn at vi har sett grunningen igjennom den. Da har kunden vår kunnet gå tilbake til selgeren og påvise feilen, forteller Handeland.

De polerer også bort striper som har kommet i lakken, såfremt de ikke er for dype.

Handeland påpeker at det ikke er lett for dagens bileiere å oppdage rust. Mye skjuler seg bak plastdeksler og matter. Oppå og ved dekslene samler det seg skitt, fuktighet og salt som gir gode forhold for rustangrep.

Undersøkelser viser at hulrommet i dørtersklene er et utsatt sted. De er en del av bilens bærende konstruksjon. Rust der er med på å svekke bilens kollisjonsegenskaper.

antirust

ANTIRUSTBEHANDLING ØKER BILENS VERDI

– Noe en også kan tenke på er at du får mer igjen for bilen når du skal selge den om du kan vise til at den er godt rustbeskyttet.  Det er på samme måte som du får mer for bilen om du har et fullstendig servicehefte, sier Handeland.

Han forteller at en kan også spare mye på å slippe og skifte ut deler, for eksempel i bremsesystemet, om bilen er behandlet mot rust. Rust på bremserør er noe som ikke slipper gjennom på en EU-kontroll.

GARANTIEN ER INGEN HVILEPUTE

De fleste biltypene har garanti mot gjennomrusting. Det en bør være oppmerksom på er at garantien ikke gjelder dersom skaden kommer av ytre påvirkning. En må kunne vise til at rustangrepet skyldes feil i lakken eller sink-slipp.

– Rusten må komme innenfra og ut. Og legg merke til at bileieren selv har et ansvar for å passe på og vedlikeholde bilen, sier Handeland.

Noen forhandlere er strenge på dette, mens andre er litt mer fleksible.

LISTE OVER BILER MED RUSTANGREP (MOD 2006-2009)

VW Passat (122st.), 41%
Hyundai Santa Fe (18 st.), 38%
Citroën C3 (34 st.), 35%
Fiat Punto (64 st.), 18%
Mazda 6 (22 st.), 18%
Kia Cee’d (62 st.), 18%
Volvo S80 (20 st.), 15%
Toyota Corolla (42 st.), 14%
VW Golf (136 st.), 13%
Volvo S40 (18stk.), 11%
Hyundai i30 (18 st.), 11%
Audi A4 (56 st.), 11%
Mercedes E (54 st.), 9%
Volvo C30 (22 st.), 9%
Ford Mondeo (96 st.), 8%
Mercedes C (24 st.), 8%
Volvo V50 (94 st.), 8%
Peugeot 307 (38 st.), 8%
Volvo V70 (82 st.), 7%
BMW 5-serie (60 st.), 5%
BMW 3-serie (90 st.), 4%
Citroën C5 (34 st.), 4%
Opel Astra (48 st.), 4%
Renault Megane (140 st.), 3%
Ford Focus (110 st.), 3%
Toyota Avensis (62 st.), 2%
Renault Clio (10 st.), 0%

Tallene i parentes viser antall kontrollerte metallflater. Deretter vises rustangrep i prosent.

Mazda 3 har 50% rustangrep men er ikke med i tabellen for grunnlaget som er undersøkt er for lite. Likevel er Mazda kjent for å være et utsatt merke.

Undersøkelsen omfatter flater som panser, dør, bakluke, bakskjerm, fremre og bakre dørterskel.

Swerea-KIMABs har utført rapporten i 2014 av årsmodellene 2006-2009. De har skåret ut deler fra kollisjonsskadde biler og analysere de for rust.

Vi må understreke at listen bare kan gi en antydning av tendenser siden antall undersøkte flater er ulikt og ytre påvirkning kan være forskjellig fra bil til bil.