Antirust

Vår prosess ved understell-behandling

Det er ikke alle forhandlere som tilbyr en skikkelig antirustbehandling. Derfor er det fare for at bilen vil fortsette å ruste som før. I denne sammenheng kan det være lurt å velge en forhandler som har lang erfaring på området.

Lån bil av oss mens vi behandler bilen din.

Vi har drevet med antirustbehandling i over 30 år og har sett det meste av rust-skader på biler. Derfor kan du være trygg på at vår understellsbehandling blir utført på en grundig måte og beskytter bilen din for rust i flere år framover. 

Er du usikker på om bilen din trenger behandling? Da stikker du innom, så løfter vi den opp og tar en kikk under den. En slik forhåndsvurdering er helt gratis.

Vi bruker Mercasol som rustbeskyttelse. Det er markedsledende produkter som er utviklet i Sverige med spesiell tanke på Nordiske forhold der de klimatiske forholdene gjør at bilene er svært utsatt for rust.  Våre veier blir saltet kraftig om vinteren og langs kysten kan salt-råk fra havet være en utfordring.

 

Vask

Først tar vi hjul samt dekkplater og innerskjermer i plast av før understellsbehandlingen. Deretter setter vi bilen inn med en sterk avfetting og vasker den godt. Etterpå blir bilen inspisert nøye for mulig rust.  Hvis bilen er angrepet av rust blir kunden kontaktet for tilbud om sandblåsing og zink-behandling.

 

Tørk

Det er viktig at bilen tørkes godt etter vask. Bilen må være helt tørr før behandling. Vi bruker en kraftig varmlufttørker. Dette er noe av grunne til at vi må ha bilen stående i tre dager.

 

Sandblåsing og sink-behandling

Neste dag blir bilen om nødvendig, og etter avtale, sandblåst og sink-behandlet.

 

Sprøyting

Vi sprøyter først alle hulrom i bilen, slik som kanaler, alle vanger, dører, panser, koffertlokk  og liknende med et tynt penetrerende klart antiruststoff. Etterpå blir hele bilen sprøytet under med det samme stoffet.

For at en ikke skal skade sentrallås, vindusheiser og airbag er det viktig at den som behandler bilen har lang erfaring og god kunnskap om bilen.

Så sprøytes hele bilen under med et tykt slitebelegg fra MERCASOL som holder seg elastisk.

 

Vask og klargjøring

Deretter monteres innerskjermer, plastdekslene blir satt på og hjulene skrudd på plass igjen. Til slutt blir bilen vasket for overflødig antirust-stoff og klargjort for levering.

 

 

Derfor bør du behandle bilen din mot rust:

  • Vårt klima gjør at veimyndighetene salter mye vinterstid. Salt tærer på stålet og gjør at bilen din ruster.
  • Kvaliteten på stålet og antirustbehandlingen fra bilprodusentene varierer. Derfor er det også lurt å antirustbehandle en ny bil før den blir angrepet. Det er verd å huske på at antirustgarantien fra bilfabrikken gjelder kun ”gjennomrust fra innsiden av metallplaten”. 
  • Et par miljøfaktorer gjør at bilene ruster mer i dag. Det blir bruk mer resirkulert stål i bilene og mindre bruk av piggdekk fører til at veiene blir saltet mer. Dette saltet får en ikke skikkelig bort ved vanlig underspyling.
  • Noen bilprodusenter er  ikke så nøye på antirustbehandlingen. Derfor kan det være nødvendig å antirustbehandle bilen når den er ny. Det gir også bedre beskyttelse fremover.
  • Et autorisert antirust-verksted er spesialister på antirustbehandling og har profesjonelt utstyr og godkjente antirust-produkter.
  • En rustangrepet bil er svakere ved kollisjon.
  • Bilen holder seg bedre i verdi dersom den er uten rust.

 

Les mer om rust: