(illustrasjonsfoto)

Bladet Motor skriver om en 16 år gammel Toyota Hilux gått 474 000 kilometer som ble solgt for 100 000 kroner. Den ble annonsert som en velholdt bil og EU-godkjent to måneder før salget.

Noen måneder etter kjøpet ble det avdekket alvorlig rust på ramme, bremserør og i gulvet. Et verksted som undersøkte bilen, mente at metallet var porøst som kjeks.

Selgeren ville ikke heve kjøpet og kjøperen gikk til retten. Det endte med at kjøper fikk medhold og selger måtte heve kjøpet og betale saksomkostninger for de begge.

Eivind Handeland i Handeland Antirust har understellsbehandlet biler i nesten 40 år og er veteran i faget. Han har sett det meste når det gjelder rust på bil.

Rustkontroll før handel av bruktbil

– Hvor vanlig er det med rust på denne type bil?

– Det er veldig vanlig. Mange bil-rammer blir ikke rustbehandlet ut fra fabrikk og har kun lakk på seg. Derfor er det ekstra viktig når en kjøper en slik bil ny at den blir understellsbehandlet med en gang. Når det gjelder denne modellen, så er ikke den mer utsatt enn andre av samme type.

– Hva burde kjøperen gjøre før kjøpet av en så gammel bil?

– Han burde ikke forventet noe annet. En så gammel bil bør du ha rustkontroll på før du kjøper den. I tillegg anbefaler jeg en tilstandskontroll hos NAF. Det er en billig forsikring og kjøper unngår å kjøpe katta i sekken. Egentlig er det noe han bør forlange, sier Handeland.

– En tilstandsrapport kan også være noe selger er med på å betale for å gi begge trygghet vedrørende handelen. Har den vært gjennom service på et verksted, så er det ikke en sjekk av tilstanden til bilen, men bare skifte av slitedeler.

Eivind Handeland– Er det noen måte kjøper kunne oppdaget dette selv på?

– Da måtte han ha løftet bilen opp på en bukk og gått nøye gjennom den. Fagfolk har lettere for å oppdage alvorlige feil. Så jeg anbefaler helst NAF eller et godkjent antirustverksted når det gjelder å se etter rustangrep.