(illustrasjonsfoto) Journalist Geir Røed skriver i bladet Motor om en 14 år gammel Nissan Pathfinder SUV som har gått 370 000 kilometer. Den ble kjøpt for 50 000. Da kjøper skulle omregistrere den til 5 seter konkluderte Vegvesenet med at rusten gjorde bilen trafikkfarlig og avskiltet bilen. Forbrukerklageutvalget gav kjøper medhold i å heve kjøpet.
Eivind Handeland i Handeland Antirust har understellsbehandlet biler i nærmere 40 år og er en veteran i bransjen.
– Hva vil du si om denne type bil?
– Jeg ønsker ikke å si noe spesielt om det enkelte merke. Men mange av denne type SUV-er har bærende ramme, altså ikke selvbærende karosseri som mindre biler. Er rammen rustskadet, så er det veldig alvorlig. Jeg har opplevd biler som kommer inn her og som bukter seg nesten som en slange fordi rammen er så rustskadet at bilen nesten ikke henger sammen. Det er jo livsfarlig, sier Eivind.
– Generelt vil jeg si at skal du selge eller kjøpe en bruktbil så er det lurt å få en vurdering fra et verksted før salget gjennomføres. Og er du eier av en bruktbil som har gått en del år på veien, spør gjerne bilverkstedet om tilstanden på rust når bilen er inne til service, sier han.
Gratis rustkontroll
For å unngå mange problemer i ettertid bør du som kjøper sjekke understellet for rust skikkelig før handelen er i havn. Det er mye som ikke en oppdager ved bare å kikke under bilen. Bilen bør løftes opp på en bukk, slik at en kan foreta en skikkelig undersøkelse.
– Vi i kjeden Norsk Antirust tilbyr bilkjøpere og bileiere å komme innom hos oss for en gratis kontroll av rust. Det er et bra tilbud mange flere burde benytte seg av, mener Eivind.



