Sandblåsing er noe vi gjør mye av og er et av få verksteder igjen i regionen som tar på oss et stort spekter av sandblåsingsoppdrag fra sandblåsing av små deler til store maskiner.

Etter 40 års erfaring med rustbehandling er vår klare mening at rust må fjernes før en behandler bilen med rusthindrende midler.

Hvorfor er sandblåsing nødvendig?

Noen velger å sprøyte antirust-stoff rett på selv om bilen er betydelig angrepet av rust. Det gjør ikke vi. Har bilen din blitt angrepet av rust anbefaler vi deg å bestille sandblåsing og zink-behandling før vi legger på antirust-stoff.

Først fjerner vi dekkplatene av plast under bilen. Så tar vi en vurdering om bilen trenger sandblåsing. Etter dette ringer vi deg og avtaler videre prosess.

Mange bileiere blir overrasket over at bilen er angrepet av rust fordi mye er skjult under dekkplatene av plastikk.

En har bedre forutsetninger for et optimalt resultat og lang holdbarhet for antirrustbehandling og lakkering om en sandblåser bort urenheter fra overflaten før videre behandling.

I tillegg, dersom rusten er så alvorlig at den svekker karosseriet, så er den beste måten å oppdage det på å fjerne rusten.

Rust inneholder luft

Så hvorfor kan vi ikke bare sprøyte på rusten, og så ruster den ikke mer for da kommer det ikke luft til? En 1 millimeter stålplate kan bli 10 millimeter tykk når den ruster. Da inneholder rustbelegget også luft og gjerne forurensninger, samt salt. Dersom dette ikke fjernes fortsetter bilen å ruste, selv om rusten dekkes til. Det eneste du har oppnådd er at du ikke ser rusten.

En zink-behandling er tilsvarende grunningen som bilprodusenten gir den ved produksjon. Det gir stålet i bilen ny beskyttelse. Etter sandblåsing anbefaler vi en zink-behandling før vi fortsetter antirustbehandlingen.

Oppsummert:

  • Rust fortsetter å utvikle seg dersom det ikke blir fjernet.
  • Er bilen angrepet av rust anbefaler vi at den blir sandblåst.
  • Etter sandblåsing anbefaler vi grunning med zink.