Dagens vannbaserte miljølakk tåler lite. Derfor må du behandle den varsomt om du vil bevare bilen din blank og ripefri. Her får du oppskriften!

Den gamle lakken var hard, mens den miljøvennlige lakken,  som kom på 90-tallet,  er mykere. Derfor er det nødvendig å bone/polere bilen oftere.

Alternativt kan du spanderer en Drop Off behandling på den. En slik behandling gir lakken keramisk beskyttelse.

Håvard Handeland, profesjonell bilpleier.

– Vi har god erfaring med å bruke denne type lakkbeskyttelse. Hos oss skinner kunden nesten like mye som bilen etter at de har hatt bilen inne til behandling, ler Håvard Handeland, profesjonell bilpleier hos Handeland Antirust på Ualand i Rogaland.

SE OPP FOR USERIØSE AKTØRER

Han påpeker at det er mange useriøse bilpleiefirmaer på markedet som tilbyr rimelig bilpleie. De bør du se opp for. De kan ødelegge lakken like godt som de beskytter den. Bruk heller et firma du kjenner eller som har godt rykte på seg, anbefaler Handeland.

– Hos oss renser vi lakken før vi legger på beskyttelse. En Drop off behandling har 5 års garanti. Da kommer du innom en gang i året og får en vedlikeholdsbehandling. Alt du trenger å gjøre selv er å vaske bilen med en vanlig mild bilshampoo, forteller Handleland.

Typiske feil som gjør lakken matt og ripete:

  1. Maskinvask med børster. Kan gå bra, men Forbrukerrådet får mange klager etter slik vask. Det er imidlertid vanskelig å bevise at ripene kom av akkurat den vasken.
  2. Bruk av Zalo. Zalo virker som avfetting og fjerner all polish. Det kan gi matt og skjoldete bil. I tilfelle bør du bone den etterpå.
  3. Bruk av kjøkkensvamp for å få bort døde innsekter eller gnikke med avispapir, plastpose eller liknende.
  4. Bruk av varmt vann, spesielt om vinteren. Les mer her.
  5. Glemme å bone/polere lakken etter at du har brukt avfettingsmiddel.

Slik gjør du det riktig:

  1. Ikke vask bilen i sterkt sollys.
  2. Spray avfettingsmiddel på tørr bil. La det stå i et par minutter. Om du spyler først vil det minske effekten til avfettingsmiddelet.
  3. Spyl av bilen med en høytrykksspyler. Ikke stå for nær, da kan du skade lakken. Spyl av nedenfra og opp.
  4. Spyl bort salt og skitt under bilen og i hjulhus med en hageslange.
  5. Vask bilen med en mild bilshampo. Bytt vann ofte. Gjerne benytt en bøtte med rist i bunnen slik at du ikke virvler opp sand i svampen. Pass på å nytte en godt egnet svamp. Bruk gjerne en vaskevott av mikrofiber. Ikke mist den i bakken slik at den får sand på seg.
  6. Bruk ikke varmere vann enn 40 grader om vinteren og mindre enn 70 grader om sommeren. Høy temperatur sammen med høytrykksspyler kan skade lakken. Les mer.
  7. Tørk av bilen med et pusseskinn.

Slik polerer du bilen:

  1. Bilen skal være ren og tørr.
  2. Bruk et tykt bone/poleringsmiddel. Det gir som regel bedre holdbarhet og beskyttelse.
  3. Unngå sterkt sollys.
  4. Bruk sirkelbevegelser når stoffet påføres.
  5. Skift klut ofte og bruk rette bevegelser når du polerer av. Bruk gjerne en poleringsmaskin.

Etter Drop Off behandling er  lakken er godt beskyttet. – Dette var akkurat som å få ny bil. Jeg er kjempefornøyd, sier Trygve Lende.

HØYERE VERDI PÅ BILEN

Har du en ny bil er en Drop off behandling noe av det mest lønnsomme du kan gjøre med din bil. Det holder lakken så fin at bilen ser ny ut år etter år. I denne prosessen fjernes også de små ripene en har fått.- Mange svært synlige riper klarer vi å polere bort. Men er de så dype at de har gått inn i grunningen, de må vi lakkere, sier Handeland.

Handeland forteller videre at Drop Off er en unik behandling han trygt anbefaler sine kunder. Den er testet hos Statens Provningsanstalt i Sverige og viser uforandret lakkoverflate etter 150 bilvask.

Drop Off er en unik formula. Det er et av få merker som er uten silikon, teflon eller voks. Den keramiske lakkbeskyttelsen er 1600% hardere enn vanlig voks og er derfor langt mer slitesterk mot for eksempel sollys, uv-stråler, surt regn, fugleskitt, løsningsmidler med mer.

– I juni kjører vi kampanje på denne type behandling. Så stikk gjerne innom eller ring oss for pris, sier Handeland.