Bobil er ofte en stor investering. Og den skal gå på veien i mange år. Men visste du at få bobiler er behandlet mot rust? På få år kan rusten gjøre seg svært gjeldende.

– Det er sjelden at jeg ser bobiler som er understellsbehandlet når de kommer fra forhandler, sier Eivind Handeland, daglig leder av Handeland Antirust.

Han har drevet med antirustbehandling i over 35 år og har verksted på Ualand ikke langt fra Egersund. Her har han behandlet mange bobiler fra hele Rogaland og Agder.

Handeland tar imot allslags typer bobiler, både små og gigantiske, til understellsbehandling.

På bildet er en dobbelakslet bobil løftet opp på løftebukken og blir grundig antirustbehandlet.

Når en tenker på hvor mye en bobil ofte koster, undrer det Handeland at ikke alle velger å understellsbehandle den med en gang. Understellsbehandlingen er tross alt en liten investering i forhold til prisen på bobilen.

– I tillegg ser vi også at bobilene i større grad brukes på vinterstid når det er salt på veiene. Det gjør at bobilen ruster raskere.

Bobilen behøver ikke å ha gått mye på veien før en må sandblåse bort rusten før den blir understellsbehandlet.

Grundig behandling er viktig

– Vi legger vekt på å gjøre dette grundig. Legger du bare understellsmasse oppå rusten vil rusten bare fortsette å utvikle seg. Vi sandblåser også for å avdekke eventuelle skjulte alvorlige rust-skader og sprekker på rammeverket som kan gjøre bilen livsfarlig. Derfor velger vi alltid å sandblåse bort all rust før vi understellsbehandler, sier Handeland.

Handeland anbefaler Mercasol antirustbehandling som er godkjent av bil-forhandlerne. Annen rustbehandling kan ødelegge for garantien på bilen.

Hjulopphengs-delene foran og bak er de som blir først angrepet av rust. Det er ofte rust på disse delene selv om en ny bil bare har vært på veien i ett år.

Kikk nøye under bobilen når du kjøper brukt

De fleste blir veldig opptatt av interiør og interiørløsninger når de kjøper en bobil. I tillegg er en ofte opptatt av motorstørrelse og hvordan den er å kjøre. Men under bobilen kan de skjule seg alvorlig rust som vil gi deg et stort utlegg i tillegg å fikse dersom bilen ikke er fulgt opp og understellsbehandlet.

Derfor kan du spare mange penger på å kikke nøye på understellet til bilen om den har gått noen år på veien. Ta med deg en god lykt og lys godt under den. Dekkes ting av plastplater kan det være lurt å få en understellsbehandler til å løfte bilen opp, ta av platene, og gi deg en profesjonell vurdering.

Kjør den rett til understellsbehandling når du kjøper ny bobil

Når du kjøper en ny bobil er det lurt å kjøre den rett til understellsverkstedet. Da slipper du de ekstra kostnadene med å sandblåse den før det blir lagt på stoff som hindrer rust. En nye bobil er en stor investering og skal rulle på veien i mange år. Da gjelder det å ta vare på den.

En bil som er tatt vare på får du også mer for når du eventuelt skal selge den.