Det er kanskje mange som tenker at el-bilen ikke ruster, eller at batteriet ikke har så lang levetid at el-bilen vil bli skrotet før rusten blir alvorlig. Begge deler er feil. Rebecca Lyng opplevde at en seks år gammel el-bil var ødelagt av rust.
Motor.no skriver om hvor galt det kan gå.
Rebecca Lyng kjøpte en seks år gammel Ford Focus el-bil. Etter bare noen uker fikk hun ikke start på den. Merkeverkstedet Melhus Bil avdekket raskt årsaken. Elbilen hadde så mye rust på batterikassen at hele kassen måtte byttes. Anslått kostnad opp mot 200 000,-.
Merkeverkstedet mener at en mulig grunn til rusten var at batterikassen ikke var tett, muligens etter en reparasjon, og at det kanskje har kommet inn veisalt som har forårsaket rusten.
Lyng hadde gitt 60 000,- for bilen som var gått 81 000,- og så strøken ut både utvendig og innvendig. Hun fikk tilbake pengene etter to år ved å klage til Forbrukerklageutvalget.
En gjennomsnittelig levealder på personbiler er 19 år.
Anbefaler sterkt å antirustbehandle el-bilen
Eivind Handeland har drevet antirustverksted i over 35 år og vet hva han snakker om. Antirustbehandling er en nødvendighet for å unngå unødige reparasjoner på bremserør og oppheng.
– Det har vist seg at el-bilen og el-bilbatteriet varer lenger en en hadde trodd. De første Leafene fra 2011 går jo fortsatt på veien og har nå blitt 12 år. De selges for over 50 000,-. Dersom en har rustbehandlet bilen slik at den er uten rust får en mer igjen for den når den selges brukt. I tillegg er biler uten rust sikrere, sier Handeland.
Handeland har antirust-behandet nye el-biler for en lokal bilforhandler og har god erfaring med antirustbehandling av el-biler.
Han påpeker at det er viktig å huske på at dersom rustgarantien på bilen skal gjelde, så må en følge opp antirustbehandlingen på et godkjent antirust-verksted.
Ikke alle antirust-verksteder er godkjent av nybil-importørene.
Han er glad for at også forhandlerne av nybiler anbefaler antirust-behandling, straks dersom bilen ikke er behandlet med en gang den kom til Norge.