– Dette ble mye bedre enn forventet. Bilen er som nylakkert og det ble mye lettere å holde den ren. Jeg kan ikke være noe annet enn imponert, sier forfatteren av denne artikkelen, Dagfinn Hauge.

La det være klart fra begynnelsen. Jeg har hjulpet Handeland Antirust med webside og bilder. Derfor kan du gjerne regne meg som innhabil. Likevel kan det være interessant å høre om min erfaring med vedlikehold av bilen hos Handeland Antirust.

Jeg er typen som alltid har kjøpt billige bruktbiler og aldri brukt mer penger på bilhold enn nødvendige reparasjoner. Jeg har lagt vekt på å ha en praktisk bil som frakter meg fra A til B. Jeg sparer også penger på vask ved å vaske den selv for hånd med svamp. Da får jeg trening samtidig.

For to år siden kjøpte jeg en brukt Volvo XC 60 2011 modell. Bilen var god å kjøre, så dette var en bil jeg ønsket å ha lenge. Lakken var matt med riper her og der. Under bilen grodde det godt med rust viste det seg da vi løftet den opp og tok en kontroll.

Når jeg vasket bilen fikk jeg ofte en følelse at det var en masse faste asfaltprikker i lakken, spesielt bak på bilen. Lakken ble ikke helt ren og glatt, og skitt festet seg lett og var vanskelig å fjerne. Det var tungt å bone den, og de sorte plastdetaljene fikk ofte bonevoks på seg og ble hvitaktig.

– Nå er jeg ikke særlig flink med bilpleie. Jeg hadde forsøkt å få bort ripene i lakken selv med noe rubbingmiddel, men opplevde bare at lakken ble styggere.

FØR:

Etter å ha tenkt meg godt om, valgte jeg å investere i en Drop Off behandling, der lakken blir fornyet og får et keramisk belegg. Dette satt langt inne for en som ønsker å bruke minimalt med penger på bil.

Drop Off er 1600% hardere enn vanlig voks og er derfor langt mer slitesterk mot for eksempel sollys, uv-stråler, surt regn, fugleskitt, løsningsmidler med mer. Og det gis opptil 5 års garanti med behandlingen.

Lakkbeskyttelsen tåler alle typer av avfetting bedre enn tidligere generasjoners lakkbeskyttelse som er voks- eller polymerbaserte. Nyere biler er lakkert med miljølakk. Denne lakken tåler ikke så mye som den lakken de brukte tidligere. Derfor kan det være smart å gi den ekstra beskyttlse.

ETTER DROP OFF BEHANDLING:

(nb! lysforholdene er ikke de samme på før og etter bildene. Det gjør at på før bildene blir lakken ekstra matt.)

 

Skitt fester seg ikke så lett

Jeg ble imponert over hvor flott bilen så ut etter behandlingen. Det var akkurat som om den var nylakkert. Og etter ett år er jeg fortsatt godt fornøyd med investeringen.

– Jeg opplever at skitt ikke fester seg så lett til lakken og at det er lett å vaske den for hånd. Bilen skinner like fint som rett etter behandlingen og de svarte plastikkplatene er fortsatt like svarte. Vannet perler av lakken akkurat som om den skulle vært nybonet. Det er mye kjekkere å holde bilen ren når den blir så fin etter vask.

– Jeg har fått mange kommentarer fra folk som synes den har blitt skikkelig fin. Det er det alltid kjekt å høre, og så gjør det at jeg får lyst å beholde bilen i flere år. Dermed sparer jeg også penger på det. Det er dyrt å bytte bil.  I tillegg vil jeg nok få mer for den når jeg selger den.

Understellsbehandling i samme slengen

– Jeg hadde jo sett at det var farlig rust under bilen. Det viste seg at understellsbehandlingen var slitt bort og bilen hadde mye rust som tydelig hadde begynt å gjøre seg gjeldende.

– Jeg er så fornøyd med bilen at jeg har lyst å ha den lenge. Derfor ønsket jeg å stoppe rusten fra å utvikle seg. Løsningen ble sandblåsing og full MERCASOL-behandling.

– Hadde du ikke gjort noe da du gjorde det, hadde rusthullene begynt å komme både på karroseriet og hjuloppheng/bærebroer. Det ville ikke minst gått ut over sikkerheten. En rustfribil er en sikker/tryggbil. Det er slike rustskader vi ser når en venter litt for lenge før de tar en tur innom her, sier Eivind Handeland, daglig leder i Handeland Antirust.

Selv om jeg synes det var en stor investering med både lakk- og understellsbehandling så angrer jeg ikke. Dette vil bidra til at bilen er fin så lenge jeg har den. Og det gjør det kjekkere å eie den. I tillegg kan jeg spare penger på unødige reperasjoner som for eksempel rust på bremserør. Kanskje får jeg også tilbake disse pengene jeg har investert den dagen jeg velger å selge den.

FØR:

ETTER MERCASOL-BEHANDLING: