– Ja, du bør i hvert fall sjekke om den er skikkelig understellsbehandlet. Ikke alle nye biler er skikkelig beskyttet, sier Eivind Handeland hos Handeland Antirust på Ualand.

Vi vil gjerne tro at nye biler ikke ruster. Men det stemmer ikke, ifølge Handeland. Det er stor forskjell på måten de ulike merkene er behandlet på før du får nøklene i hånden. Det ser de profesjonelle understellsbehandlerene tydelig.

Noen biler har store rustskader etter kun 3-4 år på veien.

Eivind HandelandTa en gratis kontroll

– Vi ønsker ikke å henge ut noen merker. Så det lureste du kan gjøre som nybilkjøper det er å komme innom til en gratis kontroll hos oss. Vi løfter opp bilen og finner raskt ut om den er skikkelig behandlet, sier Handeland. Han har understellsbehandlet biler i over 30 år.

Handeland mener det kan være lurt å beskytte bilen før rusten begynner å gnage på bilen. Gjør du det, så unngår du ekstra kostnader med at de må sandblåse bort rusten.

En god investering

Har bilen hatt jevnlig antirustbehandling, er den mer attraktiv på markedet når du skal selge den. Det virker på samme måte som en bil med full servicehistorikk.

I tillegg så kan en unngå dyre reperasjoner som kommer på grunn av rust. Derfor kan en antirust-behandling være en god investering, i tillegg til at den holder bilen fin og fri fra rust.

Hva med rustgarantien på nye biler?

– Nye biler leveres med rustgaranti. Er jeg ikke trygg da?

– Det er viktig å merke seg at rustgarantien gjelder for gjenomrusting. Bileier har selv ansvaret for å beskytte den på overflatene, sier Handeland.

– I de fleste tilfeller blir det ikke gjort noe med en bileiers bil før de påpeker det på en EU kontroll at her burde det blitt gjort noe. Det er greit det, men da er den ofte rustet så mye at den må sandblåses før vi kan understellsbehandle den. Dette er en unødvendig kostnad for bileier. Den hadde han unngått om bilen hadde blitt skikkelig behandlet fra starten av, sier han.

– Noen er redd for at rustgarantien fra bilforhandleren ikke gjelder dersom jeg rustbehandler bilen?

– Nei, det er ikke noe å være redd for. Vi har godkjenning fra alle bil-leverandører.

Fjerner rust med sandblåsing

– Men kan dere ikke bare sprøyte antiruststoffet rett oppå om bilen har begynt å ruste?

– Vi går ikke god for den metoden. Vi mener at skal du behandle bilen skikkelig. Om den har fått en del rust under seg, så sandblåser vi det bort og zinkbehandle den før vi legger på Mercasol tynnstoff og slitebelegg. Da får du fjernet problemet og slipper at rusten utvikler seg, sier Handeland.

– Nye biler er beskyttet av plastdeksler. Er ikke det godt nok?

– Problemet med plasten under er at det kan fort bli en rustfelle. Med det mener jeg at fuktighet og skitt lett kommer inn imellom og bak denne plasten. Og det blir ikke vasket bort ved underspyling. Så ligger det der og skaper rustgrobunn.

– På EU-kontrollen tar en ikke bort noe av denne plasten. Så denne rusten blir ikke oppdaget og får lov til å utvikle seg. Dette har vi sett mange farlige eksempler på.

– Når vi får biler til understellsbehandling blir all plasten demontert. Og det tynne penetrerende antiruststoffet vi bruker trenger inn i alle false og skjøter. Det trenger seg inn alle steder der fukt og skitt kan komme inn.

(saken fortsetter under bildene)

Dette er rust på en 3 år gammel bil:

Rust på en ny bil

Bilde under viser hvordan bilen ser ut etter at Handeland Antirust har sandblåst bort rusten og zinkbehandlet den. Etterpå sprøytes det på Mercasol tynnstoff og slitebelegg.

Antirustbehandling

 

5 kjappe spørsmål til

– Er ikke ikke det godt nok at karosseriet er fullforsinket?

– Det holder noen år, men etter cirka 5 år kan skaden i galvaniseringen være så stor at vi må sandblåse før vi kan understellsbehandle bilen. Dette er en kostnad du kan unngå om du behandler bilen tidligere.

– Hvor mange år kan det gå før opphengsdeler blir så rustskadde at de må skiftes ut?

– Vi har skiftet ut farlig rustskadde understellsdeler på biler som er 10 år gamle.

– Gjør det noe om bilen min får overflaterust?

– I utgangspunktet ikke. Men i EU-kontrollen godkjenner de ikke overflaterust på for eksempel bremserør. Og en slik reperasjon er ofte like dyr som en understellsbehandling.

I dag skjer utviklingen så fort i bilindustrien at bilen er vel kanskje utdatert før den har rustet sunt?

– Mange biler har en stor verdi både etter 10 og 15 år. Og så handler det om å ha en fin og sikker bil den tiden du har den. Og det er ikke tvil om at god rustbeskyttelse gir bilen en høyere verdi selv om den ikke er ny lenger.

– Blir ikke fukt innkapslet av antiruststoffet?

– Det kan skje. Derfor er det viktig å gå til en forhandler du er sikker på gjør arbeidet skikkelig og gjennomfører en skikkelig tørkeprosess.

– Når kan jeg komme innom til kontroll?

– Det er bare å ta en telefon, så fikser vi det raskt. Og trenger bilen din en behandling, så har vi leiebil her, smiler Handeland.

Handeland Antirust finner du ved Ualand mellom Egersund og Flekkefjord.