Støy fra dekkene er svært så skjemmende når du har en «lydløs» el-bil. – Vi kan bidra til å dempe denne støyen betraktelig, sier Eivind Handeland, daglig leder av Handeland Antirust.

Støy fra dekkene er et velkjent problem for mange bileiere. Og det er stor forskjell på hvor stor vekt de forskjellige bilmodellene har lagt på å dempe denne støyen.

På bensin- og dieselbiler har motorlyden gjerne overdøvet denne støyen slik at mange bileiere ikke har vært så oppmerksom på den. Men når du kjøper el-bil forventer du at det er en stille bil du kjøper. Det skal jo være en av fordelene med en slik bil! Mange blir da overrasket over hvor dominerende hjulstøyen kan være i kupeen på en el-bil.

Den grove asfalt-typen som brukes i Norge er noe av hovedårsaken til problemet. Også piggslitt asfalt gir høy dekkstøy. Brede dekk, og hvilken type dekk du velger har også betydning for hjulstøyen.

Det er mye bilprodusentene og bileierne kan gjøre for å minske støyen.

– Mange el-biler har lite støydemping i karosseriet, og mange blir solgt uten antirustbehandling. Det gjør at hjulstøyen høres godt. En vanlig antirustbehandling fjerner noe av støyen. Men vi vil også gjerne anbefale å legge på et støydempende stoff i tillegg, sier Eivind Handeland.

Han har over 30 års erfaring med understellsbehandling av personbiler.

Høy dempingseffekt, lav vekt

Stoffet som brukes er Mercasol 4S Lyddempingsmasse. Den har en høy dokumentert dempingsfaktor, lav vekt og er enkel å påføre. Dette er noe av de egenskapene som blant annet skipsverft, togprodusenter og bil- og lastebilindustrien verdsetter.

Den påføres med sprøyteutstyr og har svært god vedheft og fleksibilitet i kulde. Det gjør at lyddempingsmassen sitter skikkelig på underlaget.

 

Løsningsmiddelfri

Mercasol 4S lyddempingsmasse er er et tiksotropisk fiberforsterket produkt som brukes som slite- og korrosjons-beskyttelse under innerskjermer, hjulhus og andre deler av understellet. Basert på bitumen, vokser og lavaromatisk løsemiddel.

En påføring gir en tykkelse på 1 millimeter tørr film. For best lyddempingseffekt anbefaler Handeland en tykkelse på 1,5-2 millimeter tørr film.

– Be gjerne om påføring av lyddempingsmasse når du understellbehandler bilen. Men om du har glemt det, tar vi den gjerne inn ekstra for behandling.

– Hvor mye koster en slik behandling?

– Det kommer litt an på bilmodell og om det gjøres i sammenheng med en antirustbehandling. Gjøres det sammen med en antirustbehandling koster det fra et par tusenlapper opp til rundt 4000 kroner. Er det utenom en slik behandling så må vi fjerne plastikkskjermingen under bilen og vaske den ned slik vi gjør ved en vanlig antirustbehandling. Derfor blir det et par tusenlapper dyrere.

Handeland mener lyddempingen også har god effekt for bobiler og båter.

– Hvor mye kan støyen gå ned ved en lyddempende behandling?

– Den kan gå ned med rundt fire desibel. Da vil du merke en god forandring, sier Eivind Handeland.