Kjører du din nye el-bil rett til understellsbehandling sparer du fort et par tusenlapper. Etter kun en vinter må de fleste biler sandblåses før en legger på antirustbelegg.

 

– Det er mange som blir overrasket over at bilen har tydelig rust etter kun en sesong på saltede veier, sier Eivind Handeland, daglig leder i Handeland Antirust. Dermed må vi som regel ta bilen inn i sandbåsingshallen før den understellsbehandles. Det gir en ekstrakostnad.

Handeland har over 30-års erfaring med å understellsbehandle biler. For tiden har han med begge sønnene i verkstedet som ligger mellom Egersund og Flekkefjord.

Han heiser opp en 1,5 år gammel e-golf. Her har rusten allerede begynt å gjøre seg gjeldende og han må til med sandblåsingsutstyret.

– I motsetning til noen andre understellsbehandlere, så fjerner vi rusten før vi legger på antiruststoff. Vi som er godkjente av bilforhandlerne gjør det. Tar vi ikke bort rusten, vil den fortsette å utvikle seg.

– Det er også viktig å huske på at for å beholde garantien på bilen, så må den behandles med et godkjent antiruststoff og av et godkjent firma, slik som vi, legger han til.

Handeland spør kunden hva de anbefalte hos Møller Bil som solgte Golfen. Jo, de mente at det kunne være lurt å antirustbehandle den.

– Det er jeg glad for. For det er nemlig ikke så mange år siden de ikke gjorde det. Men de har vel etter hvert opplevd at el-bilene også er svært utsatt for rust.

Rusten har begynt å gjøre seg gjeldende etter kun 1,5 år på veien.

 

Unngå unødvendige reparasjoner

– En el-bileier har kanskje en kort tidshorisont på hvor lenge han vil eie bilen. Er det da nødvendig å behandle den?

– For det første kan han spare penger på å få unødvendige reparasjoner på bremserør og oppheng. I tillegg virker antirustbehandlingen lyddempende. Og så vil han som regel få mer for bilen når han selger den. I tillegg er det jo veldig greit å ta vare på bilen slik at den fortsetter å se fin ut og at en slipper å bekymre seg for rust.

– Nå viser det seg jo også at en el-bil kan vare like lenge som en bensin- eller dieselbil. Dersom du har tenkt at elbilen skrotes etter 5-7 år, så har du en dyr bil. Den vil nok vare mye lenger enn det. Og kanskje kommer det etter hvert også billigere batterier som en kan sette i dersom det originale skulle miste sin effekt. Kanskje vil disse også gi en lengre kjørelengde, hvem vet. Teknologien på dette området utvikler seg raskt.

Handeland legger til at noen el-bileiere nok også tenker på at el-bilen de har investert i kan gå videre til barna når de har brukt den i en del år. Da er det greit at de har tatt vare på den.

Han skrur av plasstikkbeskyttelsen på Golfen og viser hvor lite beskyttelse den har mot rust.

– Se her. Bilen har ikke mer beskyttelse mot rust enn den har på utsiden av karosseriet. Og her, her og her har det allerede begynt å ruste under lakken på motorfestene.

Handeland har avtale med en bilforhandler der kundene kjører el-bilen rett til han for understellsbehandling etter at den har ankommet distriktet. Dermed kan de tilby 15 års rustgaranti.

– Det er en selvfølge at jeg anbefaler alle å få utføre en antirustbehandling på bilen. Men jeg understreker igjen at det er viktig at en går til et verksted som er godkjent av bilforhandlerne. Det er vi, og vi vil aldri bruke noe annet middel enn det som er godkjent. Dette går på yrkesstolthet, understreker han.