I fjor vinter ble det satt ny rekord med salt på norske vinterveier! 265 000 tonn salt ble strødd ut. Det til tross for at Statens Vegvesen prøver å redusere saltbruken.
Et helt lastebillass med salt, 11 tonn, blir det strødd ut på riksveiene på 1 kilometer. Alt dette saltet skader understell, bremser, ledningsnett og lakk på bilen din.
– Vår jobb er å minske disse skadene som fort kan bli veldig dyre, sier Eivind Handeland, daglig leder hos Handeland-Antirust på Ualand.
Handeland har arbeidet med understellsbehandling av biler i over 30 år. Og han har sett mye rart i løpet av disse årene. Biler som egentlig ser ganske greie ut kan ha en ramme som er helt oppspist av rust. Det er nesten rart at bilen ikke har knekket sammen.
– Selv om mange importører har blitt flinkere til å rustbehandle bilene før de blir sendt ut på markedet, er det fortsatt noen som ikke gjør det. I tillegg får vi til landet mange bruktimporterte biler. Disse er ofte ikke rustbehandlet i det hele tatt. Derfor er det ekstra lurt å sjekke bilen nøye om du vil ta vare på den, forteller Handeland.
Han påpeker at det er dyrt å reparere deler som har blitt skadet av salt. Mange slike reparasjoner beløper seg opp i 20-30 000 kroner. Da sier det seg selv at en tjener fort inn en understellsbehandling av bilen.
Hva synes du om saltbruken? Går det an å gjøre det på andre måter? Legg igjen en kommentar under saken på Facebook.
Bruk av salt bare øker
Selv om Statens Vegvesen har forsøkt å redusere saltbruken, viser statistikken at forbruket bare øker. Hvert år kommer det store skip med salt til Tønsberg der det blir lagret i digre haller før det blir sendt rundt i landet.
– Det er ganske alarmerende at tallene øker hele tiden, til tross for at vi har gjennomført tiltak som i utgangspunktet skulle redusere saltbruken, sier sjefsingeniør Torgeir Leland i Vegdirektoratet til Teknisk Ukeblad.
– Det er ganske skremmende tall. Og det viser egentlig hvor viktig det er å beskytte bilen mot alt saltet, sier Handeland hos Handeland-Antirust.
Tre grunner til salting
- Anti-ising: Salt strøs på bar veibane for å hindre at den fryser til dersom temperaturen går ned.
- Antikompaktering: Ved snøvær så salter en samtidig med brøyting for å unngå at det danner seg et kompakt snødekke på veien.
- De-ising: Når det har blitt glatt veibane saltes det for å bryte opp islaget.
Er årsak til bilbranner
Det er dokumentert at det har skjedd flere bilbranner på grunn av at ledningsnettet i bilen har blitt ødelagt av salt. Dekkslitasjen er også høyere på veier som er saltet.
– Vi kan ikke gjøre noe med dekkslitasjen. Men vår Mercasol-behandling gir selve bilen en god beskyttelse. Ja, jeg vil hevde at det er den beste rustbeskyttelsen på markedet, sier Handeland. Den er spesielt utviklet for nordiske forhold.
Lønnsomt å understellsbehandle bilen
Han mener at det faktisk kan være lønnsomt å understellsbehandle bilen. Ved å understellsbehandle bilen unngår du at den ruster slik at du får mer for den når du selger den. I tillegg sparer du penger på unødvendige og dyre reparasjoner mens du eier den.
– Det mange nybileiere ikke tenker på er at det er lurt å vedlikeholdsbehandle bilen med 2-3 års mellomrom. Det er heller ikke så dyrt som en full behandling, sier Handeland.
Mange bileiere har oppdaget at det kan være lurt å beskytte bilen. Derfor har Handeland stor pågang av kunder selv om hans verksted ligger litt ute på landsbygda.
– De parkerer bilen sin her og får leiebil. Mange foretrekker det, når de vet at de kan levere bilen til et verksted som driver seriøst, satser på kvalitet og service og har lang erfaring med beskyttelse av biler.
Bestill time i dag. Ring 51 40 08 00 eller send e-post: post@handeland-antirust.no
Bileieren tapte 80 000 kroner
– Det er ikke lenge siden vi fikk inn en bil som normalt ville hatt en verdi på 80 000 kroner. Men ramma var helt ødelagt av rust, så verdien på bilen var nesten lik null. Med en skikkelig understellsbehandling kunne eieren unngått dette tapet, forteller Handeland.
I tillegg til understellsbehandlingen tilbyr Handeland Antirust keramisk beskyttelse av lakken, DROP OFF. Miljølakken på nye biler er vannbasert og ikke så sterk som den oljebaserte. Det er lett å få riper i den, eller at den blir matt. Så for å beholde glansen kan det være nødvendig å beskytte den mot salt og annen slitasje.